تحلیل ویژگی‌های درگاه کسب‌و‌کار الکترونیکیB2B در میان باغداران دشت مغان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 نویسنده مسئول و استاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (aasadi@ut.ac.ir)

3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

مطالعه حاضر با هدف تحلیل ویژگی‌های درگاه کسب‌و‌کار الکترونیکیB2B در میان باغداران دشت مغان در سال 1398 انجام شد. داده‌های مورد نیاز مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه محقق‌ساخته جمع ­آوری شد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (بالاتر از مقدار 0/7) و روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی باغداران دشت مغان (1250=N) بود که 267 نفر از آن­ها بر مبنای فرمول کوکران و با استفاده از تکنیک نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه حاضر در چارچوب 7Cs جاورسکی (شامل ویژگی‌های زمینه، ارتباطات، محتوا، سفارشی‌سازی، تجارت، جامعه و اتصالات) با استفاده از تکنیک تحلیل مؤلفه سلسه‌مراتبی به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) صورت گرفت. نتایج نشان داد که از میان هفت ویژگی مورد مطالعه، تجارت در یک درگاه الکترونیکی از اهمیت بالاتری برخوردار است و پس از آن ویژگی‌هایی همچون محتوا، جامعه، سفارشی‌سازی، ارتباطات، زمینه و اتصالات قرار دارند. به‌طور کلی، باغداران در وهله اول بر خدماتی که در حین شکل‌گیری یک معامله ضرورت دارد، تأکید می‌نمایند. این خدمات می‌تواند شامل اعتماد بین طرفین برای فروش محصولات، وجود پشتیبانی ارسال محصول، امکان ره‌گیری محصولات، خدمات مربوط به امنیت فروش محصولات و مواردی از این قبیل باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analysis of Features of B2B E-business Portal Among Moghan Plain’s Gardeners

نویسندگان [English]

  • M. Joodi Damirchi 1
  • A. Asadi 2
  • A. Alambeigi 3
1 MSc of Agricultural Management, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Corresponding Author and Professor, Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran. (aasadi@ut.ac.ir)
3 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to analyze the characteristics of B2B e-business portal among Moghan plain’s gardeners in 2020. In present study, a researcher-made questionnaire was used to collect data. The reliability and validity of the questionnaire were confirmed by Cronbach's coefficient alpha (higher that 0.7) and experts’ viewpoint, respectively.The statistical population of the study included all gardeners in Moghan plain (N = 1250), 267 of whom were studied based on Cochran's formula and using stratified sampling technique with proportional assignment. In this study, the Jaworski’s 7Cs framework (includes the elements of context, communication, content, customisation, commerce, community, and connection) was analyzed using the analytic hierarchy process technique and by partial least squares method. The results indicated that among the seven elements studied, commerce in an electronic portal is the most important one and then there are the elements of content, community, customisation, communication, context and connections, respectively. In general, gardeners at first emphasize the services that are needed during the formation of a transaction. These services may include trust between the parties to sell the products, the availability of product delivery support, the ability of track the products, the security of the products sold and so on. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • B2B E-Commerce
  • Moghan Plain’s Gardeners
  • Jaworski’s 7Cs Framework
1.      Ahmadpour Dariani, M. and Maleki, A. (2011). Advanced entrepreneurship. First edition, Tehran: Rahdan Publications. (Persian)
2.      Amiri, M., Eskandarpour, B., Jahani, B. and Amiri, S. (2013). Factors affecting the acceptance of e-commerce in small and medium cooperative companies (Case study: Companies in the city of Bileh Savar). International Conference on Management Challenges and Solutions, Shiraz, Iran. (Persian)
3.      Amirkhani, A.H., Taleifar, R., Fazelikebria, H. and Faghih, M.B. (2013). Analyzing and ranking of effective factors on adoption of e-business in small and medium enterprises (SMEs) of Fars state's food and beverage industries. Quarterly Journal of Business Intelligence Management Studies, 1(2): 123-146. (Persian)
4.      Chaffey, D. (2002). E-Business and e-commerce management: Strategy, implementation and practice, Harlow: Financial times/Prentice Hall.
5.      Ebrahimi, A.H., Dehdashti Shahrokh, Z. and Mahdieh, O. (2011). Investigating effective factors and problems of companies in using electronic commerce (Case study: Iranian export companies), Journal of Shahed University, 8(44): 395-416. (Persian)
6.      Ehmke, C., Ernst, S.C., Hopkins, J.W. and Tweeten, L.G. (2001). The market for e-commerce services in agriculture, AgEcon Search, Available at https://ageconsearch.umn.edu/record/20523/files/sp01eh01.pdf.
7.      Hair Jr, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M. and Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
8.      Hamilton, J. and Gunesh, R. (2003). Incorporating customer interface-marketing design elements to leverage strategic positioning in the on-line real estate industry. Third Hawaii International Conference on Business. Honolulu, Hawaii.
9.      Li, H. and Suomi, R. (2006). E-commerce development in China: Opportunities or challenges. Proceedings of the IADIS International Conference on E-commerce (Krishnamurthy, S. and Isaias, P. Ed.).
10.  Manouselis, N., Konstantas, A., Palavitsinis, N., Costopoulou, C. and Sideridis, A.B. (2009). A survey of Greek agricultural E-Markets. Agricultural Economics Review, 10(1): 97-112.
11.  Naeimi, A., Pezeshki Rad, G.R., Chizari, M. and Hosseini, F. (2012). Challenges of developing e-commerce trade in agricultural sector: Perception of Ministry of Agriculture- Jahad specialists, 4(4): 29-41. (Persian)
12.  Rayport, J.F. and Jaworski, B.J. (2004). Introduction to e-commerce. Boston: McGraw-Hill Irwin MarketspaceU.
13.  Saban, K.A. (2001). Strategic preparedness: A critical requirement to maximize e-commerce investments. Electronic Markets, 11(1): 26-36.
14.  Strzębicki, D. (2015). The development of electronic commerce in agribusiness–The Polish example. Procedia Economics and Finance, 23: 1314-1320.
15.  Xiaoping, Z., Chunxia, W., Dong, T. and Xiaoshuan, Z. (2009). B2B e-marketplace adoption in agriculture. Journal of Software, 4(3): 232-239.
16.  Yang, C.H. (2016). Analysis of e-commerce sites using the 7C framework, by developing a software tool, Master Thesis for the Master of Computing, Unitec Institute of Technology, Department of Computing, New Zealand.
17.  Yazdani Zanganeh, M. and Khosravipour, B. (2011). Effective factors in adopting e-commerce by the SMEs in agricultural sector. Journal of Parks and Incubators, 7(25): 59-64. (Persian)