TY - JOUR ID - 122556 TI - الگوی توسعه کارآفرینی روستایی مبتنی بر توانمندسازی شناختی و تبیین نقش محیط نهادی در آن: مطالعه موردی کسب‌و‏کارهای روستایی JO - روستا و توسعه JA - RVT LA - fa SN - 1563-3322 AU - زندیه, شهنام AU - صرافی زاده قزوینی, اصغر AU - عالم تبریز, اکبر AU - سخدری, کمال AD - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 23 IS - 2 SP - 63 EP - 87 KW - توسعه کارآفرینی روستایی KW - توانمندسازی روستاییان KW - روش دلفی KW - کسب‏‌و‏کارهای روستایی ایران DO - 10.30490/rvt.2020.328430.1149 N2 - پژوهش حاضر با شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی روستاییان و توسعه کارآفرینی روستایی، در سطح تحلیل سیاست‌گذاران، مدیران و تصمیم‌سازان خط مشی‌های کارآفرینی روستایی، به‌صورت کیفی و به روش دلفی سیاسی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش 22 نفر از خبرگان و صاحب‌نظران این حوزه بودند، که به‌صورت نمونه‌گیری غیراحتمالی و با ترکیبی از روش هدف‌دار قضاوتی و نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل اطلاعات طی دو مرحله با روش دلفی و تحلیل عاملی اکتشافی انجام گرفت و یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده اهمیت سه عامل توانمندسازی عاطفی، رفتاری و شناختی و نیز مؤلفه‌های تبیین‌کننده آنها بود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، ابعاد توانمندسازی شناختی سه عامل فردی، گروهی و بنگاهی را دربرمی‌گیرد؛ این عوامل بر توانمندسازی عاطفی تأثیر می‌گذارند و به توانمندسازی رفتاری می‌انجامند که خود به‌مثابه نتایج رفتار کارآفرینی است. همچنین، ارتباط دوسویه این ابعاد با محیط نهادی شامل پنج بعد حمایت و پشتیبانی، طرح و برنامه روستایی، بهبود محیط کسب‌وکار روستایی، اهداف کارآفرینی روستایی و ارزش‌های کارآفرینی روستایی تبیین شد. UR - http://rvt.agri-peri.ac.ir/article_122556.html L1 - http://rvt.agri-peri.ac.ir/article_122556_cbd5a2b32acc3666e38530795cec2d2a.pdf ER -